سئو چیست ؟ بدون مقدمه

سئو چیست ؟ SEO مخفف کلمه (search engine optimization) به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. متخصصین سئو وب سایت ها به منظور کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو گوگل، موارد مختلفی را در نظر می گیرند. در واقع، سئو مجموعه ای اقدامات طراحی برای بهبود ظاهر و کاربری بهتر و نمایش محتواهای سایت در نتایج جستجوی گوگل است. این محتوا می تواند شامل تمام صفحات وب، محتواهای متنی، رسانه های ویدیویی، تصاویر، محصولات فروشگاهی و … باشد.

چرا سئو مهم است؟

امروزه بیش از 90 درصد افراد، نیازهای خود را از طریق جستجوی ارگانیک در موتورهای جستجو مثل گوگل انجام می دهند. از این رو، بهترین شیوه برای آشنایی کسب و کار شما و ایجاد ارتباط با کاربران (افزایش ترافیک ارگانیک سایت) نیاز است تا در صفحات برتر گوگل دیده شوید. به این منظور، برای دریافت امتیاز از گوگل به منظور نمایش در لینک های صفحه اول، نیاز به سئو سایت خود خواهید داشت.

عوامل موثر در رتبه‌بندی سایت‌ها

اکنون که به مفهوم سئو پرداختیم، اجازه دهید به فاکتورهای موثر در رتبه بندی سایت ها اشاره کنیم. آیا می دانستید در سال 2024 بیش از 400 فاکتور برای رتبه بندی سایت ها در گوگل وجود دارد؟ بررسی این فاکتورها توسط گوگل، سایت شما را مورد قضاوت قرار می دهد که صفحات شما بنا بر کلمه کلیدی مشخص در چه رتبه ای قرار بگیرند. در ادامه، به مهم ترین فاکتورهای گوگل به منظور رتبه بندی سایت اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین فاکتور های گوگل برای رتبه بندی سایت ها

1- محتوای با کیفیت

ارائه محتوای با کیفیتی که با نگارشی مناسب نیاز کاربر را بر طرف می کند می تواند نظر گوگل را به سایت شما جلب کند. بدترین اتفاق، استفاده از مطالب و تصاویر کپی از سایر سایت ها است که این موارد به دلیل اینکه هیچ ارزش افزوده ای به گوگل اضافه نمی کند، امتیازی نیز دریافت نخواهد کرد.

2- بک لینک ها

بررسی لینک های خارجی از سایر سایت ها که به سمت سایت شما روانه شده اند نیز مورد بررسی گوگل قرار می گیرد. گوگل با اعتبار سنجی دامنه (domain authority) سایت های خارجی که به شما لینک داده اند، تصمیم می گیرد که سایت شما در چه جایگاهی قرار بگیرد.

این تمام ماجرا نیست و هر لینک خارجی به سایت شما نمی تواند مفید باشد. در واقع، سئوکاری که بر سئو خارجی شما فعالیت دارد، با بررسی وضعیت فعلی دامنه شما تعداد بک لینک های لازم از سایت های مرتبط را پیشنهاد می دهند.

3- هدف جستجو و ارتباط محتوا

کاربری که به دنبال مقاله ای بنا بر نیاز خود بوده یا به دنبال محصول خاصی است را نمی توانید به صفحات غیر مرتبط هدایت کنید. در واقع، گوگل در آخرین آپدیت محتوایی خود اعلام می کند در صورتی که کاربر نیاز خود را از طریق سرچ در سایت شما پیدا نکند و از سایت خارج شود، امتیاز از دست خواهید داد.

همواره در نظر داشته باشید که برای صفحه مشخص با عنوان مشخص، از محتواهای غیرمرتبط پرهیز کرده و در اولین اقدام، نیاز کاربر را برطرف کنید.

4- سرعت بارگذاری

بخش اصلی این مورد که به سئو تکنیکال و زیر ساخت سایت باز می گردد نیز از دیدگاه گوگل ارزشمند است. سرعت بارگذاری دیرهنگام سایت سبب زودهنگام کاربر از سایت شده و بنابراین توسط گوگل قضاوت خواهید شد. با اطمینان از زیرساخت وب سایت و شرکت میزبانی هاست از سرعت بارگذاری سایت خود مطمئن شوید. ایده آل ترین زمان بارگذاری بنابر تجربه ما 3 ثانیه است.

5- سازگاری با موبایل (موبایل فرندلی)

با توجه به تجربه تیم ما، بیش از 80 درصد کاربران سایت های فروشگاهی، توسط تلفن های همراه وارد سایت می شوند و کمترین میزان ورود از طریق ویندوز و تبلت اتفاق می افتد. قابلیت ریسپانسیو سایت از نکات کلیدی است که باید همواره آن را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

6- اعتبار دامنه

از مهم ترین تصمیمات گوگل برای هر سایت، امتیاز دهی است که شما می توانید اعتبار دامنه خود را از 0 الی 100 توسط سایت های محبوب مانند AHREF یا MOZ مشاهده کنید. اعتبار دامنه توسط عوامل مختلفی مانند لینک های خارجی و عمر وب سایت در نظر گرفته می شود.

7- انتخاب کلمه کلیدی مناسب

کلمه کلیدی، مهم ترین واژه ای از هر صفحه سایت است که گوگل برای درک بهتر آن را در نظر می گیرد. انتخاب کلمه کلیدی (کلیدواژه) مناسب می تواند به شما کمک کند تا خود را به سرچ کاربر نزدیک کنید.

8- ساختار وب سایت و دسترسی پذیری

مخفی کردن سبد خرید، دسترسی های ضروری یا طراحی نامناسب تمامی افراد را آزار می دهد. این مورد از نگاه گوگل مخفی نمانده و همواره سایت را مورد قضاوت قرار می دهد.

9- امنیت

ابتدایی ترین و مهم ترین اقدام پس از راه اندازی سایت، بررسی پروتکل های امنیتی و افزونه ها است. انتخاب پروتکل های HTTPS می تواند برای شروع اقدام مفیدی به نظر برسد.

سئو به چند بخش تقسیم می شود ؟

سئو به چند بخش تقسیم می شود ؟

  • سئو داخلی (on page seo)
  • سئو خارجی (off page seo)
  • سئو تکنیکال (technical seo)

سئو داخلی چیست ؟ (On-Page SEO)

سئو داخلی مجموعه ای از اقدامات است که در داخل صفحات سایت انجام می شود تا محتوا برای گوگل بهینه سازی شده و قدم بعدی رتبه های برتر را در گوگل کسب کند. هدف اصلی از سئو این است که موتور های جستجو مانند گوگل، محتوای سایت شما را درک کرده و آن را به درخواست های سرچ شده کاربران در گوگل نمایش دهد.

سئو خارجی چیست ؟ (Off-Page SEO)

برخلاف سئو داخلی، به مجموعه ای از فعالیت هایی که خارج از سایت انجام می شود سئو خارجی (Off-Page SEO) گفته می شود. هدف اصلی سئو خارجی، دریافت لینک جویس، افزایش اعتبار و در نهایت محبوبیت سایت از نگاه گوگل است. برخی از راه های رایج برای دریافت بک لینک، ریپورتاژها و یا خرید بک لینک است که ما مورد دوم را به هیچ دوستی پیشنهاد نمی دهیم. اجازه دهید در این باره، در مقاله ای دیگر همراه شما باشیم تا بنابر الگوریتم های گوگل، از اصل محتوا دور نشویم.

سئو تکنیکال چیست ؟

به مجموعه ای از خدمات و بهینه سازی ها که بر زیرساخت و بخش فنی سایت به منظور کرال کردن بهتر گوگل انجام می شود، سئو تکنیکال گفته می شود. عواملی که در سئو تکنیکال اهمیت بالایی دارند شامل :

  • بهینه سازی سرعت بارگذاری سایت
  • طراحی و رابط کاربری
  • موبایل فرندلی بودن سایت
  • ایجاد اسکیما و نقشه سایت

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

اکنون که به معرفی انواع سئو پرداخته ایم، می توانید نقشه راه خود را برای مراحل سئو تصور کنید. همواره در نظر داشته باشید که سئو داخلی، سئو خارجی و تکنیکال باید به صورت همزمان در بستر سایت شما اعمال شود و نقطه ضعفی از سمت هر کدام سبب افت امتیاز یا عدم کسب امتیاز در گوگل می شود.

سئو سفید، خاکستری و سیاه چیست ؟

همانگونه که در مطلب فوق بیان شد، به مجموعه اقداماتی که برای بهبود رتبه و دیده شدن یک وب سایت در نتایج گوگل انجام می شود، سئو می گوییم. سئو به سه دسته اصلی سفید، خاکستری و سیاه تقسیم بندی می شود. اگر به رنگ سفید علاقه مند هستید به شما تبریک می گوییم.

الف) سئو سفید (White Hat SEO)

در سئو سفید، تمرکز افراد بر روی ارائه محتواهای با کیفیت و دست اول است که با استفاده از کلمات کلیدی مناسب و رعایت قوانین گوگل اقدام به تولید محتوا می کند. این روش شامل استفاده از روش ها و تکنیک های قانونی و اخلاقی برای دریافت امیتاز از گوگل است. سئو سفید ممکن است کمی زمان بر به نظر برسد اما سایت های ارگانیک، افت رتبه کمتری را تجربه می کنند.

ب) سئو خاکستری (Gray Hat SEO)

سئو خاکستری شامل روش هایی است که مابین سئو سفید و سیاه قرار می گیرند. در واقع، گوگل برخی موارد سئو را ممنون اعلام نمی کند اما اگر به صورت افراطی استفاده شود، سبب کسب امتیاز منفی خواهد شد.

پ) سئو سیاه  (Black Hat SEO)

همواره در دنیای وب نیز روش ها و تکنیک های غیرقانونی و تقلبی وجود دارد که رتبه سایت را با سرعت بالایی افزایش می دهد. این تکنیک ها ممکن است در کوتاه مدت نتایج شگفت انگیزی داشته باشند اما در بلند مدت، سایت به سمت پنالتی شدن خواهد رفت و بازگردان آن امری غیر ممکن خواهد شد. اگر تصمیم دارید در بستر گوگل امتیاز بگیرید، قوانین را رعایت کنید. رعایت قوانین همیشه به نفع همه افراد خواهد بود.

روش های یادگیری سئو

سئو در بستر اینترنت پیاده می شود. چرا در همان بستر شروع به یادگیری نکنید؟ در ادامه به روش های متفاوت و موثر اشاره خواهیم کرد.

  • مطالعه مقالات و کتاب های تخصصی
  • شرکت در دوره های آنلاین
  • وبلاگ و وب سایت ها
  • شرکت در انجمن های مرتبط
  • وبینار و کنفرانس ها

شاید برای شما مفید باشد : آموزش دوره مقدماتی html و css + فیلم آموزشی

در نهایت

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت در موتور های جستجو مانند گوگل است. با رعایت سئو داخلی، خارجی و تکنیکال و استراتژی مناسب می توانید رتبه های صفحات سایت را در گوگل ارتقا داده و کاربر بیشتری به سمت سایت خود جذب کنید. با رعایت نکات کلیدی و قوانین گوگل، در دنیای بی حد و مرز سئو قدم بردارید و از جذابیت آن لذت ببرید.

منبع

تجربیات پاراکس نت

moz

ahrefs

searchengineland

دیدگاهتان را بنویسید