در این آموزش سعی بر آن داریم تا موارد مهمی که گوگل برای امتیاز دهی به سایت شما در نظر گرفته است را به صورت مستقیم و بی مقدمه بیان کنیم. با رعایت مواردی که در این مقاله از گوگل نقل قول می کنیم، می توانید شاهد بهبود رتبه های صفحات خود باشید. پس بیایید هرچه زودتر شروع کنیم. ضوابط گوگل برای سئو چیست ؟

لینک مقاله گوگل

فهرست محتوا

راهنمای ضوابط گوگل برای سئو

پس از آنکه سایت خود را راه اندازی کردید، به منظور افزایش ترافیک و بازدید از سایت نیاز به تولید محتوا و سئو خواهید داشت. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد سئو دارید، مقاله زیر را مطالعه کنید.

اینجا بخوانید : سئو چیست و چگونه کار می کند؟

گوگل چگونه متوجه حضور محتوای شما می شود ؟

گوگل چگونه متوجه حضور محتوای شما می شود ؟ (کرال توسط خزنده گوگل)

گوگل بنابر موتور جستجوی خود، صفحات جدید هر سایت را بررسی می کند که آن را با نام کرال می شناسیم. هرسایت بنابر شرایط فعلی خود، بودجه خزش متفاوتی دارد که گوگل بنابر بودجه هر سایت، شروع به بررسی تمامی url های قابل ایندکس می کند. در واقع، شما نیاز به فعالیت اضافی پس از انتشار صفحه جدیدی به منظور بازبینی گوگل نخواهید داشت.

چقدر زمان می برد تا سایت شما در گوگل دیده شود؟

زمان بازدید هر سایت با سایت دیگر متفاوت است. در صورتی که سایت شما  بسیار محبوب باشد این امر با سرعت بیشتری انجام می شود. به صورت کلی پس از انتشار صفحه ای جدید، گوگل ممکن است پس از چند ساعت یا پس از چند ماه سایت شما را مورد بررسی قرار داده و در نتایج گوگل آن را ثبت کند.

به گوگل کمک کنید تا محتوای شما را درک کند

به گوگل کمک کنید تا محتوای شما را درک کند

قبل از انتشار، url صفحه خود را بررسی کنید. عنوانی که در url صفحه خود قرار می دهید نقش بسزایی در فهماندن محتوای برگه شما به گوگل خواهد داشت. ایده آل ترین حالت، انتخاب عنوانی کلی از محتوا است که گوگل متوجه کل برگه شود. از استفاده کردن برخی کلمات یا اعداد گمراه و بی ربط خودداری کرده و مستقیما کلیدواژه خود را در Url قرار دهید.

بررسی کنید که گوگل همانند کاربران برگه شما را مشاهده می کنند.

زمانی که گوگل برگه شما را کرال می کند، برگه باید دقیقا مشابه با زمانی باشد که کاربر آن را مشاهده می کند. گوگل باید به تمامی منابع مانند css و javascript مانند کاربر دسترسی داشته باشد.

آیا امکان انتخاب عدم کرال صفحه از سمت شما وجود دارد ؟

بله. ممکن است به هر دلیلی صفحه ای را نخواهید در نتایج گوگل ثبت کنید. شما می توانید برگه خود را no index کرده و از گوگل درخواست کنید تا صفحه مشخص شده شما را بررسی نکند. این می تواند بودجه خزش شما را حفظ کرده و در برگه ای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

سایتتان را سازماندهی کنید.

ساماندهی سایت نقش بسزایی در فهماندن موضوعات مختلف به گوگل خواهد بود. موتورهای جستجو به url، عناوین و متادیسکریپشن ها توجه کرده و شما را قضاوت خواهد کرد.

استفاده بهینه کلمات در url

همانگونه که در مطلب فوق ذکر شد، گوگل در ابتدا هدف شما را از برگه را در url پیدا می کند.

اولین بررسی ها از سمت گوگل، بر روی url صفحات سایت شما انجام می شود. همواره تلاش کنید تا  در انتخاب نام url، مرتبط با محتوای صفحه شما باشد. اگر صفحه شما در مورد طرز تهیه پیتزا در خانه است، از انتخاب نام های غیر مرتبط مانند خرید لوازم پیتزا یا ترکیبی از اعداد و حروف استفاده نکنید.

همچنین صفحات خود را به شکلی صحیح در نقشه سایت خود قرار دهید. به تصویر زیر توجه کنید.

استفاده بهینه کلمات در url

از محتوای تکراری در صفحات مختلف پرهیز کنید

ساخت چند برگه مشابه در سایت اتفاقی ناخوشایند است که ممکن است برای شما هم اتفاق بیوفتد. اگر به دنبال سئو این صفحات هستید، گوگل در ابتدا از شما می خواهد تا صفحات کم ارزش تکراری را به صفحه اصلی کنونیکال کنید.

در صورتی که این امکان برای شما مقدور نیست، از قرار دادن محتوای تکراری در این صفحات خودداری کنید. فراموش نکنید که هر سایت بودجه خزش محدود به خود را دارد. از این رو، در خرج کردن آن حساس باشید و تنها صفحات منحصربه فرد ایجاد کنید.

سایت خود را جذاب و مفید ارائه دهید

تهیه محتوایی که افراد، آن را مفید و کاربردی بدانند، احتمالا بیش از هر موردی می تواند بر حضور صفحه شما در نتایج گوگل تاثیر گذار باشد. به صورت کلی، برخی از ویژگی های منحصر به فرد می تواند شامل موارد زیر باشد.

عنوان، متا و متن را به خوبی سامان دهی کنید

مطلب را به گونه ای ارائه دهید تا کاربر به راحتی متوجه منظور شما شده و بتواند نیاز خود را بر طرف کند. اشتباهات املایی و یا نگارش نامناسب، محتوای طولانی با پاراگراف های شاخ و برگ دار کاربر شما را وادار به ترک صفحه خواهد کرد.

از محتوای منحصر به فرد استفاده کنید

اگر به دنبال پنالتی و حذف شدن سایتتان از گوگل نیستید، از محتوای کپی جدا خودداری کنید. محتوای تازه، منحصر به فرد و بر اساس اطلاعاتی که در مورد موضوع می دانید ارائه دهید. ارزش افزوده برای گوگل نقش بسزایی در قضاوت و رتبه خواهد داشت.

به روز رسانی محتوا

محتواهای قبلی خود را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن ها را به روز کنید. برای بهتر کردن محتوای خود می توانید تصویر، فیلم، محتوای متنی اضافه و یا حتی حذف کنید! هرآنچه که صفحه شما را برای کاربر جذاب و مفید می کند دریغ نکنید.

و در نهایت

محتوای مفید، قابل اعتماد و برای کاربر بنویسید.

کوئری های خود را در سرچ کنسول بررسی کنید

منتظر عباراتی که  کاربران سایتتان جستجو می کنند باشید. پیش بینی کنید که کاربرانی که به سایت شما سر می زنند به دنبال چه محتواهایی هستند. پیش بینی رفتار کاربر و ارائه محتوا با در نظر گرفتن برطرف کردن نیاز کاربر می تواند تاثیرات مثبتی بر عملکرد سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد.

از تبلیغات بی رویه خودداری کنید.

امروزه تبلیغات بخشی از فضای وب را در اختیار گرفته اند تا توسط کاربران دیده شوند. اجازه ندهید کاربران شما با تبلیغات مزاحم، صفحات را ترک کنند.

لینک سازی با منابع مرتبط

یک راه عالی برای برقراری ارتباط کاربران و حتی گوگل به بخش های دیگر سایت، لینک سازی های مرتبط است. در واقع، خزنده های گوگل با توجه به لینک سازی هایی که انجام می دهید وارد صفحه جدید شده و آن را بررسی می کند. با این وجود همواره در نظر داشته باشید که لینک سازی صفحات لندینگ را با توجه به محتوای خود و مرتبط قرار دهید.

انکر تکست مناسب قرار دهید

انکر تکست (anchor text) یا متن پیوند، قسمتی از یک متن است که می توانید به آن لینک داده و کاربران را به صفحه ای دیگر هدایت کنید. با انتخاب انکرتکست مناسب، کاربران و موتورهای جستجو به راحتی می توانند متوجه  شوند که صفحات لینک داده شده در مورد چه محتوایی مطلب ارائه می دهند.

در صورت نیاز لینک سازی کنید

با وجود اینکه لینک سازی می تواند به صفحات ثانویه شما کمک زیادی کند تا دیده شود، اما بیش از حد لینک سازی نکنید. در صورتی که به منبعی لینک می دهید و به آن اعتماد ندارید می توانید از لینک نوفالو nofollow استفاده کنید تا موتورهای جستجو، سایت ثانویه را بررسی نکند.

از عناوین مناسب و مرتبط استفاده کنید (<title>)

عنوان اصلی محتوای شما (H1)، سرفصل نتیجه جستجو است. با انتخاب عنوان مرتبط، جامع و مناسب می توانید به افراد و گوگل کمک کنید تا قبل از ورود به سایت، از انتخاب خود مطمئن شوند. با انتخاب عنوان صحیح، از ورود و خروج ناگهانی کاربر به سایت خودداری خواهید کرد.

به متادیسکریپشن اهمیت دهید

به قسمت زیرین عنوان که کاربر در نتایج سرچ گوگل مشاهده می کند، متادیسکریپشن گفته می شود. در این قسمت، شرحی از صفحه هدف در نظر گرفته می شود تا به کاربران کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا روی نتیجه جستجو کلیک کنند یا خیر. در این قسمت، به صورت صادقانه، محتوای خود را با توجه به کلمه کلیدی شرح دهید.

به محتوای خود تصاویر اضافه کرده و آن ها  را بهینه کنید

استفاده از تصاویر منحصر به فرد (غیرکپی) مرتبط با محتوا به کاربر کمک می کند تا جزئیات بیشتری به دست آورد. هموراه در نظر داشته باشید که تصاویر را در ابعاد مناسب قرار داده و حجم آن را بهینه کنید. برای بهینه سازی تصاویر می توانید از سایت های زیر استفاده کنید.

compressjpeg.com
TinyPNG

عنوان و متن جایگزین تصویر را فراموش نکنید

عنوان و متن جایگزین تصویر را فراموش نکنید

قرار دادن متن جایگزین و عنوان برای تصاویر، موضوع تصویر را به گوگل توضیح می دهد. با قرار دادن عنوان صحیح و مرتبط با تصویر، به موتورهای جستجو کمک خواهید کرد تا بفهمند تصویر شما در مورد چه چیزی ارائه شده است.

به محتوای خود ویدیو های بهینه اضافه کنید

اگر احساس می کنید که برخی از صفحات سایت شما نیاز به ویدیو دارد، از ویدیو های منحصر به فرد و بهینه استفاده کنید. بهترین ویدیویی که می توانید به کاربر ارائه دهید را ایجاد کرده و در کنار عناوین مرتبط قرار دهید. فراموش نکنید که برای ویدیو نیز می توانید عنوان بنویسید و کاربران بیشتری را به سمت خود هدایت کنید.

چگونه وب سایت خود را تبلیغ کنید ؟ ضوابط گوگل برای سئو

در دنیای مدرن امروز، روش های بی شماری برای تبلیغات وجود دارد. گوگل نیز برای تبلیغات به منظور افزایش ترافیک سایت راهکار های زیر را پیشنهاد می دهد.

  • تبلیغ در شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، یوتیوب، فیس بوک، توئیتر و …)
  • تبلیغ در جامعه مرتبط
  • تبلیغات به صورت آنلاین و آفلاین (کارت ویزیت، بروشور، تراکت و …)
  • دهان به دهان، و بسیاری از روش های دیگر

به خاطر داشته باشید که زیاده روی در تبلیغات نیز مانند همه چیز می تواند آسیب زننده باشد. ممکن است کاربران از تبلیغات شما خسته شوند و حتی موتورهای جستجو، برخی از اقدامات را به عنوان دستکاری در نتایج سرچ در نظر بگیرد.

بر موارد زیر تمرکز نکنید!

برخی از تصوارت غلظ نه تنها به سئو شما کمک نمی کند، بلکه آسب های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. برای اینکه بتوانید به سئو  سایت خود کمک کنید، بر ضوابط گوگل برای سئو تمرکز کنید و از راهکارهای زیر خودداری کنید.

  • از محتوای تکراری و کپی پرهیز کنید
  • بیش از حد از کلمات کلیدی و متاتگ ها استفاده نکنید
  • گوگل تنها به امتیاز دامنه توجه نمی کند. محتوای مفید و قابل اعتماد ارائه دهید.
  • در انتخاب نام دامنه، از کلیدواژه اصلی و مرتبط استفاده کنید.

برای هر صفحه چقدر محتوا بنویسیم؟

طول محتوا برای برگه، مقاله، دسته بندی، محصول و … چقدر قابل قبول است؟ گوگل مستقیما اشاره می کند که محتوای خود را به اندازه ای با کیفیت و منحصربه فرد ارائه دهید تا نیاز کاربر برطرف شود. از محتوای شاخ و برگ دار خودداری کنید. البته در صورتی که محتوای مفید بیشتری ارائه دهید، از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کرده و در نتیجه، شانس بیشتری برای حضور در نتایج جستجو خواهید داشت.

سخن پایانی

در این مقاله به مهم ترین ضوابط گوگل برای سئو اشاره کردیم. با در نظر گرفتن ضوابط گوگل برای سئو می توانید شانس حضور در نتایج سرچ را بدست آورده و ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید